Olomouc, Tiskové zprávy

Elektromobilní klid před bouří. V Olomouci dobijete auto v hotelech, ve Velké Bystřici na zámku

Podíl elektromobilů je v celkovém počtu nově registrovaných aut v Česku prozatím pouze 0,4 procenta. V Evropě je to mnohem více a je otázkou, kdy také u nás naberou prodeje těchto vozů strmou stoupající tendenci. Nástup nových automobilů, postupné zvyšování kapacity baterií i vývoj technologií pro rychlejší nabíjení činí z elektromobilů, případně plug-in hybridů, stále atraktivnější alternativu vozům s klasickým spalovacím motorem. Růst počtu elektromobilů se meziročně zrychlil o více než 80 procent, když do registru vozidel přibylo 702 čistých elektromobilů. K tomu ale musíme připočítat také hybridy, těch se jen za první čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 1500, elektromobilů bylo 132. Lze tedy očekávat, že rychlý růst bude pokračovat. Klíčovým ukazatelem pro další úspěch bude budování infrastruktury. Celkově bylo v Česku k 1. lednu letošního roku registrováno 1 779 osobních elektromobilů.

Město Flory nahradí multikáry v zoo elektrickými 

Olomouc a výstava Flora k sobě neodmyslitelně patří. Možná i proto mají obyvatelé tohoto kraje k přírodě blízko, což se projevuje také dostupnou infrastrukturou pro elektromobily a hybridy. V Olomouci si je můžete nabít nejen v obchodních centrech, ale také v několika hotelech. Krajský úřad navíc loni pořídil první elektromobily do své flotily a plánuje také postupné nahrazení multikár v olomoucké zoo elektrickými modely. Nabít své auto můžete ale i během návštěvy zámku ve Velké Bystřici. „Jen něco přes 400 nabíječek v Česku je na první pohled dost, ale to je jen zdání. Navíc jejich rozmístění v rámci země není rovnoměrné,“ říká Jakub Dalecký, analytik obnovitelných zdrojů energie (OZE) ze společnosti Portiva a upozorňuje, že pokud dojde k očekávanému nárůstu trhu s elektromobily a hybridy, bude potřeba budování dobíjecí a další infrastruktury věnovat zásadní pozornost.

Elektromobily a hybridy s emisemi oxidu uhličitého méně než 50 gramů na kilometr mají v Česku nárok na speciální registrační značku. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích navíc stanovila, že se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 odpadne majitelům aut se zmíněnou registrační značkou také povinnost dálniční známku kupovat. Vzhledem k tlaku na snižování emisí skleníkových plynů se dá očekávat, že zvýhodnění dostupná majitelům elektromobilů a aut s hybridním pohonem se budou rozšiřovat. 

 „Je zřejmé, že současné vedení města nástup éry elektromobilů vnímá, a proto se snaží situaci ve městě změnit. I když zatím nemají jejich majitelé v kraji žádné další výhody – s výjimkou osvobození od dálničního poplatku od roku 2021, některé se zřejmě brzy objeví. Například odbor strategie olomouckého magistrátu v současnosti pracuje na vytvoření koncepce rozvoje dopravy, která počítá se zvýhodněním pro ekologicky šetrná vozidla. Navíc lze ale očekávat, že v dohledné době bude muset většina větších měst, včetně turisticky velmi oblíbené Olomouce a dalších atraktivních míst v kraji, přistoupit k omezení vjezdu do města nebo vytvoření nízkoemisních zón, jak to vidíme v Německu, Rakousku a dalších zemích. Může tak nastat situace, kdy auta s konvenčním spalovacím motorem nebudou moci do center měst vůbec vjíždět, případně budou muset uhradit poměrně vysoký poplatek, jako je tomu v Londýně,“ upozorňuje Jakub Dalecký.

Bez elektromobilů automobilka nepřežije

Zdá se, že končí čas specializovaných elektroautomobilek, tedy továren vyrábějících výhradně elektromobily. Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické aktivisty nebo fanoušky technologických inovací a budou stále atraktivnější alternativou pro běžného řidiče. Stávají se standardní součástí nabídky klasických automobilek, jejichž modely se dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích v žebříčcích prodejů. Trhu vládne Nissan, Toyota, a samozřejmě německé BMW, které zaujalo svými čistě elektrickými modely i. Svou pozici si snaží vybudovat i Renault a další. Z pohledu českého řidiče je zásadní uvedení prvních vozů české jedničky Škoda s čistě elektrickým a hybridním pohonem. Vzhledem k pozici, kterou si značka v Česku drží, bude s vysokou mírou jistoty znamenat uvedení těchto modelů na trh velmi silný impuls pro celkový trh elektromobilů u nás.  

Podle odhadů Ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku registrováno asi 17 tisíc vozidel s elektrickým či hybridním pohonem. Pokud nebude do té doby věnováno velké úsilí budování infrastruktury, začne se již tou dobou projevovat nedostatek dobíjecích stanic. Podle analýzy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) budou už kolem roku 2025 chybět v Česku asi 3 tisíce dobíjecích stanic, v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic. „K vyrovnání tohoto deficitu bude potřeba podpořit budování domácích stanic pro rychlé nabíjení, jaké nabízí dnes například společnost ČEZ, ale také nutnost uvažovat o dalších možnostech. Jednou z nich, již osvědčenou třeba v USA, je využití otevřených parkovacích ploch a vybudování částečně krytých stání se solárními panely. Elektromobily by se tak mohly dobíjet během nakupování či v době, kdy jsou jejich majitelé v práci,“ uzavírá Jakub Dalecký.


Roman Pařík
PA RT NE RS

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s